Zoeken
  • Nick De Smet | kinesist Physiofit

De 5 oorzaken van slaapproblematiek

Bijgewerkt op: 26 jan. 2021



Slaap kunnen we opnemen als één van de ingrediënten in onze kookboek.

In het bekomen van een goede gezondheid mengen we 8u slaap in een gematigd slaapklimaat (op ~18°C) met een bioritme waarbij je op hetzelfde uur inslaapt en ontwaakt. Externe prikkels zoals iphones, laptops en tv's hebben we hier niet voor nodig, integendeel.


Om een goede gezondheid te bekomen is slaap essentieel. Een tekort aan slaap is gerelateerd aan zowat elke chronische aandoening. Prognoses verergeren bij slaapproblemen en er is een relatie tussen slaaptekort en het psychologisch welzijn.


Minder dan 7u slaap per nacht heeft een negatieve impact op levenskwaliteit en productiviteit. Elke persoon heeft andere noden, maar belangrijk is dat we kijken naar structuur, bioritme. Devices verdienen geen plaats in de slaapkamer, zij leiden ons immers af van wat we daar horen te doen: slapen.

Verder vermijd je best na 20u grote hoeveelheden drank, we willen niet dat iemand zijn slaap hierdoor dient te onderbreken. Hou het slaapklimaat onder de 20°C en tracht een geluidloze, donkere ruimte te creëren.


Slaapwel

13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Shared decision making! Dit is een belangrijk proces waarbij we jou betrekken in de behandeling die het beste past bij jouw klacht(en), noden en doelen. Binnen deze aanpak wordt er een goede uitleg aa

Een frozen shoulder is een schouderaandoening gekenmerkt door pijn met progressieve bewegingsbeperking. Door de verstijving van het schoudergewricht merk je klachten tijdens het bewegen, later kan dit

De supraspinatus spier is een van de belangrijkste stabilisatoren van het schoudergewricht en vormt samen met 4 andere spieren de rotator cuff, het actieve stabilisatiemechanisme in onze schouder. Een