De klinische aanpak

Bijgewerkt op: 25 jan. 2021

Over heel de wereld wordt er in onze geneeskundige systemen met een diagnostisch systeem gewerkt. Als voorbeeld kunnen we stellen dat als iemand met rugpijn naar de huisarts gaat hier een diagnose volgt vb. Discus Hernia L4-L5. De verantwoordelijkheid van de patiënt wordt hier buitenspel gezet waarbij de patiënt afhankelijk wordt van externe en vaak passieve behandelingen vb medicatie, chirugie, chiropraxie, infiltraties, ...

Een alternatief behandelsysteem is om klinisch te werken, ook wel bio-psycho-sociaal genoemd. Hier zoeken we naar omgevingsfactoren, sociale en werkgerelateerde zaken, houdings- en bewegingsgebonden aspecten of slaap- en voedingspatronen. Met deze werkpunten gaan we aan de slag en zo leggen we de verantwoordelijkheid bij de patiënt. Dit zorgt voor controle en zelfredzaamheid.

De beste tips voor een hielspoor

Langdurige irritatie aan de aanhechting van uw spierpeesblad ter hoogte van het onderaan jouw hiel kan wijzen op een hielspoor. Hielspoor, of beter gekend als een "Fascia Plantaris", is het gevolg van

Pijn aan het scheenbeen bij het lopen, wat nu?

Shin splints, ook wel scheenbeenvlies-ontsteking genoemd, is een ontsteking van het hechtende bindweefsel op uw scheenbeen. Vooral hardlopen is een risicofactor door de schokbelasting. Zeurende en ste

Hoe ga je om met een spierscheur?

Jouw spierscheur in de kuit ontstaat door een plotse beweging. Een voorgaande overbelasting verhoogt het risico. Er scheuren kleine spiervezels, gepaard gaande met een knappend gevoel. Het gevolg is e